Szumki, głoska L oraz „międzyzębowość”
28 października 2023Drodzy Rodzice!
Od wtorku zaczynam pracę z Państwa dziećmi w pokoiku logopedycznym już w formie konkretnych ćwiczeń. Zajęcia mają charakter pracy indywidualnej i grupowej (2, 3 i 4-osobowej) i odbywają się we wtorki i środy. Będą zabawy językowe przygotowujące i usprawniające aparat mowy języka, czyli najprościej mówiąc – ćwiczenie buzi i języka. Będzie się działo … 🙂 a dzieci motywują mnie bardzo swoją chęcią do pracy logopedycznej.
Chciałabym dla chętnych Rodziców podać jakieś przykładowe ćwiczenia, które można wykonywać z dzieckiem w domu.
Dla dzieci, które mają trudności w wymowie głosek szumiących – SZ, Ż, CZ, DŻ, oraz głoski L oraz dla dzieci z tzw. „międzyzębowością” proponuję następujące ćwiczenia:
Kląskanie przy szeroko otwartych ustach.
Przesuwanie językiem wzdłuż podniebienia w stronę gardła – dziecko wyobraża sobie, że maluje ścianę.
Przeliczanie górnych ząbków językiem.
Utrzymywanie małego kawałka jedzenia np. płatka kukurydzianego na czubku języka, a następnie przyciśnięcie go w miejscu za górnymi ząbkami na tzw. wałku dziąsłowym (dzieci po zajęciach będą kojarzyły to z magicznym miejscem, potem nie trzeba im będzie nawet tłumaczyć), to wszystko przy opuszczonej żuchwie.
Zabawa w „ssanie cukierka” na niby.
„Myszka” – przytrzymywanie słomki lub ołówka między nosem a górną wargą. Tworzy się dziubek, niezbędny do wymowy głosek szumiących.
Wymawianie na przemian głosek u – e. Bez dźwięku: uśmiechanie się i układanie warg w ryjek.
Głośne buziaki dla mamy – zabawa w cmokanie.
Układ warg przy głoskach sz, ż, cz, dż wygląda tak:
Osobiście polecam „Logopedyczne memo języczkowe” z serii PUCIO (wszystkie omówione specjalnie dla Rodziców ćwiczenia, przygotowują język do pionizacji potrzebnej do prawidłowej artykulacji głosek szumiących, głoski L, a także by języczek nie wysuwał się w trakcie mowy).
Zaczynamy!
Pozdrawiam serdecznie 🙂
logopeda: Marlena Małecka