KONCEPCJA PRACY
KATOLICKIEGO PRZEDSZKOLA
IM. ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU W LUBLINIE
(fragmenty)
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Ustawie o Systemie Oświaty oraz Aktach Wykonawczych do Ustawy, w szczególności w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego;
- Statucie Przedszkola im. Św. Franciszka z Asyżu w Lublinie;
- Rozporządzeniu MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego(Dz. U. Nr 168, poz. 1324).
MISJA
- Prowadzimy oddziaływania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze opierając się na wartościach chrześcijańskich.
- Wychowanie w naszym przedszkolu ma charakter:
- integralny – obejmuje wszystkie sfery osobowości dziecka: fizyczną, zmysłową, intelektualną, emocjonalną, estetyczną, kulturową, społeczną, wolitywną, moralną, duchową;
- personalistyczny ? stawiający w centrum osobę wychowanka jako tę, ?którą Bóg chciał dla niej samej? i umiłował odwiecznie – zgodnie z tą zasadą wychowawcy starają się naśladować służebną postawę Zbawiciela, jak również pomagać wychowankom w osobistym spotkaniu z Nim;
- otwarty – tzn. świadomy różnic w rozwoju każdego dziecka; uwzględnia indywidualne możliwości psychiczne oraz zachodzące w nim zmiany, weryfikuje stosowane metody pracy wciąż poszukując nowych, szanuje prawa rodziców jako pierwszych nauczycieli i wychowawców, wychodząc naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom;
- pozytywny ? kierujący się miłością do dziecka, nie dąży do szybkich, spektakularnych sukcesów, ale koncentruje się na kształtowaniu ?głębi? ? prawego człowieka.
3. Kształtujemy w powierzonych nam dzieciach postawę otwartości na drugiego człowieka, ucząc szacunku wobec siebie i innych.
4. Wdrażamy do szanowania przyrody i otaczającego nas świata.
5. Wspieramy w rozwijaniu zdolności i zainteresowań dzieci.
6. Współpracujemy z rodzinami naszych wychowanków.
CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA
- Wspieranie rozwoju wrodzonych predyspozycji dziecka poprzez wyrażanie wiary w jego możliwości, oczekiwanie znacznych osiągnięć i pomoc w odkrywaniu bogactwa zaszczepionego w nim przez Stwórcę.
- Organizowanie procesu kształcenia w sposób zapewniający każdemu dziecku wszechstronny i harmonijny rozwój oraz odpowiednie przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.
- Rozwijanie u wychowanków cech charakteru takich jak: samodzielność, wiara we własne możliwości, zaradność, otwartość, empatia, odporność emocjonalna, umiejętność współdziałania itp.
- Stawianie zadań proporcjonalnych do możliwości, warunków fizycznych i psychicznych dziecka oraz wymaganie odpowiedzialności za ich realizację.
- Budzenie pragnienia stawania się dobrym, odpowiedzialnym, odważnym, wytrwałym, czyli budzenie zachwytu ideałami i zachęcanie do dążenia ku wartościom nieprzemijającym.
- Pozwalanie na ponoszenie konsekwencji dokonywanych przez dzieci wyborów oraz uświadamianie, iż każdy ma prawo do popełniania błędów, które powinien wykorzystywać do stawania się lepszym człowiekiem.
- Zapobieganie kształtowaniu się złych nawyków i przyzwyczajeń, a wyrabianiu dobrych.
- Ochrona przed wszelkiego rodzaju złem (np. przemocą w filmach dla dzieci itp.).
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIE
BĘDĄCE FUNDAMENTEM PRACY PRZEDSZKOLA
1. BÓG:
a) Wychowanie do życia w wierze.
b) Poznanie i rozwijanie wartości chrześcijańskich takich jak: miłość Boga i bliźniego, umiejętność przebaczania, prawda, zaufanie Bogu.
c) Tworzenie sytuacji sprzyjających nawiązaniu osobistego kontaktu z Bogiem.
d) Kształcenie umiejętności dziękowania Bogu za to, co posiadamy oraz za piękno stworzonego świata.
e) Wychowanie do poszanowania symboli, tradycji i praktyk religijnych oraz miejsc poświęconych.
2. CZŁOWIEK:
a) Wszechstronny rozwój wszystkich sfer osobowości człowieka.
b) Wychowanie do prawdy i kształtowanie szlachetnego charakteru oraz prawego sumienia.
c) Wychowanie do tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka.
3. RODZINA:
a) Wychowanie do miłości.
b) Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról.
c) Budzenie szacunku do norm moralnych przyjętych w społeczeństwie.
4. OJCZYZNA:
a) Kształtowanie postawy patriotycznej.
b) Wychowanie do wolności i odpowiedzialności za siebie i innych.
c) Wychowanie do poszanowania języka polskiego i kultury ojczystej.