STATUT
KATOLICKIEGO PRZEDSZKOLA IM. ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU W LUBLINIE
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
- Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Katolickie Przedszkole im. św. Franciszka z Asyżu w Lublinie.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Służek Najświętszej Marii Panny Niepokalanej Prowincja Sandomierska. Siedzibą organu prowadzącego jest Sandomierz.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubelski Kurator Oświaty.
- Siedzibą Przedszkola jest Lublin.
- Przedszkole funkcjonuje pod adresem : ul. Żołnierzy Niepodległej 9, 20-078 Lublin.
- Ilekroć w dalszej treści Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- ustawie – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
- ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2022 r. poz. 2230);
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela Katolickiego Przedszkola im. św. Franciszka z Asyżu w Lublinie;
- Dyrektorze – należy przez to rozmieć dyrektora Katolickiego Przedszkola im. św. Franciszka z Asyżu w Lublinie;
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Katolickie Przedszkole im. św. Franciszka z Asyżu w Lublinie.
§ 2
Przedszkole:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa, dążąc w szczególności do:
- wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka;
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- tworzenia warunków do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- tworzenia warunków umożliwiających wychowania na zasadach personalizmu chrześcijańskiego tj. wychowania w duchu wartości chrześcijańskich i wychowania religijnego, przy zachowaniu szacunku dla dzieci pochodzących z odmiennych warunków wychowawczych w rodzinie.
- zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w Przedszkolu.
§ 4
Wynikające z powyższych celów zadania Przedszkole realizuje poprzez:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku;
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
- propagowanie zasad promocji i ochrony zdrowia oraz kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych;
- kształtowanie poszanowania dla roślin i zwierząt;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności czytania i pisania dzieci sześcioletnich;
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”
- wychowanie dzieci w sposób:
- integralny – obejmujący wszystkie sfery osobowości dziecka: fizyczną, zmysłową, intelektualną, emocjonalną, estetyczną, kulturową, społeczną, wolitywną, moralną, duchową;
- personalistyczny – stawiający w centrum osobę wychowanka jako tę, „którą Bóg chciał dla niej samej” i umiłował odwiecznie – zgodnie z tą zasadą wychowawcy starają się naśladować służebną postawę Zbawiciela, jak również pomagać wychowankom w osobistym spotkaniu z Nim;
- otwarty – tzn. świadomy różnic w rozwoju każdego dziecka, uwzględniający indywidualne możliwości psychiczne dziecka oraz zachodzące w nim zmiany;
- umożliwiający weryfikowanie stosowanych metod pracy wciąż poszukując nowych,
- szanujący prawa rodziców jako pierwszych nauczycieli i wychowawców, wychodząc naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom;
- pozytywny – kierujący się miłością do dziecka, nie dąży do szybkich, spektakularnych sukcesów, ale koncentruje się na kształtowaniu „głębi” – prawego człowieka.
§ 5
Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola to:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą we wszystkich sferach rozwoju;
- zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
- zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi;
- okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów;
- zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;
- zajęcia dodatkowe organizowane przy współudziale finansowym rodziców i za ich zgodą;
- wycieczki, spacery, zabawy w ogrodzie, uroczystości i imprezy.
§ 6
- Przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną wszystkim dzieciom zgodnie z ich potrzebami. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Do realizacji zadań związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu mogą być zatrudnieni: pedagog, pedagog specjalny, logopeda, psycholog i terapeuta pedagogiczny.
- W tym zakresie Przedszkole prowadzi współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
§ 7
- Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w Przedszkolu oraz poza Przedszkolem.
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela.
- Stałą opiekę nad dziećmi w oddziale pełni nauczyciel i pomoc nauczyciela.
- Podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem Przedszkola nauczycielowi prowadzącemu grupę dzieci towarzyszy pomoc nauczyciela.
§ 8
- Przedszkole zapewnia organizację wycieczek zgodnie z właściwymi przepisami prawa i przyjętym w Przedszkolu Regulaminem wycieczek.
- Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców.
§ 9
- W Przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani też samodzielnego podawania farmaceutyków.
- W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
§ 10
- Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z Przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do Przedszkola i z Przedszkola do domu.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do podejmowania czynności prawnych, upoważnioną na piśmie przez rodziców.
- W razie nieodebrania dziecka w ustalonym czasie nauczyciel zapewnia mu opiekę, próbuje nawiązać kontakt z rodzicami.
- W przypadku gdy nie można porozumieć się z rodzicami, nauczyciel zawiadamia policję.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka z Przedszkola, w przypadku kiedy zachowanie rodziców wskazuje na pozostawanie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
Rozdział 3
Organy Przedszkola i ich kompetencje
§ 11
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
§ 12
- Dyrektora Przedszkola powołuje i odwołuje organ prowadzący.
- W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go nauczyciel tego Przedszkola wyznaczony przez Organ Prowadzący.
§ 13
- Dyrektor Przedszkola kieruje bieżącą działalnością Przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz, a w szczególności:
- sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
- opracowuje roczny plan nadzoru pedagogicznego,
- prowadzi hospitacje zajęć dydaktycznych oraz bieżącą kontrolę pracy nauczycieli,
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
- wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski zgodnie z przyjętą w Przedszkolu procedurą, z wyjątkiem skarg złożonych na Dyrektora Przedszkola;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Dyrektor przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących Rady.
- Dyrektor realizuje zalecenia, wskazówki i uwagi ustalone przez organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 14
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Przedszkola oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. W zebraniach Rady z głosem doradczym mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej jest księga protokołów.
- Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 15
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu ogólnym w roku szkolnym, po trzech przedstawicieli z każdego oddziału.
- Rada Rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Przedszkola.
§ 16
- Organy Przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy Przedszkola.
- Organy Przedszkola zapewniają bieżącą informację pomiędzy sobą poprzez:
- organizowanie wspólnych posiedzeń;
- wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;
- planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
- Organy Przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich kompetencji.
- Ewentualne spory pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców rozstrzyga Dyrektor poprzez:
- wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;
- wyjaśnienie istoty nieporozumień;
- podjęcie decyzji rozstrzygającej.
- W sprawach nierozstrzygniętych przez Dyrektora strony mogą zwracać się, w zależności od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Rozstrzygnięcie organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rozdział 4
Organizacja pracy Przedszkola
§ 17
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
- Zasady doboru dzieci do oddziału w razie możliwości uwzględniają potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, a także stopień i rodzaj niepełnosprawności.
- Maksymalna liczba miejsc w przedszkolu wynosi 100
- Przedszkole może prowadzić maksymalnie 4 oddziałów.
- Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
§ 18
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza jest prowadzona na podstawie programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego podstawę programową wychowania
przedszkolnego. - Do realizacji zadań statutowych placówka posiada 5 sal zajęć, szatnię, salę gimnastyczną i łazienki.
§ 19
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji Przedszkola opracowywany przez Dyrektora Przedszkola.
- Sposób opracowania i zatwierdzania Arkusza Organizacji Przedszkola na dany rok szkolny określają odrębne przepisy.
§ 20
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny pracy oraz oczekiwań rodziców. - Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowy rozkład dla swojego oddziału, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 21
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez Dyrektora Przedszkola, po uzgodnieniu z Organem Prowadzącym oraz Miastem Lublin.
- W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych organizację działalności Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z rodzicami.
- Przedszkole czynne jest 10,5 godzin dziennie, od godziny 6.30 do godziny 17.00 w dniach od poniedziałku do piątku.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest od godziny 7.30 do godziny 17.00
- Informacje o terminach przerwy w pracy Przedszkola, dziennych rozkładach dnia i czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej Przedszkola.
- Obowiązują następujące przerwy w pracy przedszkola:
- przerwa wakacyjna rozpoczyna się dwa tygodnie po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach publicznych i trwa sześć pełnych tygodni.
- Święta Bożego Narodzenia – od 24 do 26 grudnia;
- Święta Wielkanocne – od Wielkiego Piątku do Poniedziałku Wielkanocnego.
§ 21′
- Zajęcia w przedszkolu będą zawieszane z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacja i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacja epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- Zawieszenie zajęć może dotyczyć oddziału, kilku oddziałów lub całego przedszkola.
- O zawieszeniu zajęć dyrektor zawiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny – Kuratorium Oświaty
- O zawieszeniu zajęć informowani są zainteresowani rodzice dzieci, których dotyczy zawieszenie zajęć.
- Przedszkole będzie prowadzić nauczanie zdalne w sytuacji, gdy zawieszenie zajęć zostało wprowadzone na okres dłuższy niż 2 dni, w związku z tym nauczanie zdalne powinno nastąpić nie później niż w trzecim dniu zawieszenia zajęć stacjonarnych.
- Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć:
- sprawdzone materiały edukacyjne i strony internetowe,
- e-booki, linki do słuchowisk, zabawy on-line,
- zdjęcia, filmiki, materiały, zadania, propozycje pracy wysyłane codziennie przez nauczycieli,
- materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii;
- Sposób przekazywania dzieciom i ich rodzicom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć:
- poprzez stronę internetową przedszkola,
- drogą telefoniczną poprzez rozmowy lub sms,
- drogą mailową (adres służbowy) lub na zamkniętej grupie Massengera czy WhatsApp,
- poprzez aplikacje umożliwiające przeprowadzenie wideokonferencji,
- dostępność nauczycieli i specjalistów w godzinach pracy Przedszkola zgodnie z ustalonym harmonogramem.
- Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania zasad bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach zdalnych poprzez:
- planowanie zajęć ze szczególnym uwzględnieniem: równomiernego obciążenia dzieci w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowania zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizycznych dzieci do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
- Dyrektor przedszkola, na wniosek rodziców dziecka, umożliwia dziecku, które posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w indywidualnym kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu.
§ 22
- Rekrutacja do Przedszkola prowadzona jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc, w pierwszej kolejności brane są pod uwagę kryteria ustawowe (pierwszy etap rekrutacji), a następnie kryteria ustalone uchwałą Rady Pedagogicznej w uzgodnieniu z Organem prowadzącym oraz Miastem Lublin (drugi etap rekrutacji).
- Dyrektor może dokonywać przyjęć do Przedszkola w trakcie całego roku szkolnego w miarę posiadanych miejsc.
- Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do Przedszkola na podstawie decyzji Dyrektora podjętej w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną
- w przypadku nieprzestrzegania regulaminu Przedszkola przez rodziców lub opiekunów prawnych (nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);
- z powodu sprawdzonego braku predyspozycji zdrowotnych niezbędnych do prawidłowego rozwoju w warunkach przedszkolnych. Decyzja taka może być podjęta ze względu na dobro samego wychowanka lub dla dobra i bezpieczeństwa innych dzieci;
- z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie do dnia 15 września, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej Dyrektorki o przyczynie nieobecności dziecka;
- z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy w czasie roku szkolnego, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej Dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka.
Rozdział 5
Zasady odpłatności za Przedszkole
§ 23
- Pobyt dziecka w Przedszkolu do 5 godzin dziennie jest bezpłatny w zakresie realizowania podstawy programowej.
- Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej ustala Rada Miasta Lublina.
§ 24
- Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
- Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
- Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców, w rozliczeniu miesięcznym, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 25
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pozostałych pracowników określają odrębne przepisy.
- Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nieujawniania danych stanowiących dobra osobiste dzieci i ich rodziców.
§ 26
- Do zadań nauczyciela należą w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć dydaktycznych, wycieczek, wyjazdów, imprez;
- przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych;
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
- zapewnienie higienicznych warunków pracy;
- zapewnienie właściwej opieki podczas wyjścia poza teren przedszkola (jeden nauczyciel zapewnia opiekę grupie liczącej nie więcej niż 15 dzieci).
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania, m.in.:
- informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy;
- udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
- ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie dzieci, w szczególności dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych (dzieci zdolne, z dysharmonią rozwojową, niepełnosprawne itp.)
- udostępnia rodzicom wytwory działalności dzieci (prace plastyczne, ćwiczenia na kartach pracy i inne).
- Planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość, m.in.:
- tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
- dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju: społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;
- wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej;
- stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka;
- stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy;
- realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:
- dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności;
- prowadzi pracę wyrównawczo-kompensacyjną;
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inne formy pomocy;
- przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej;
- dokonuje analizy gotowości szkolnej dziecka i wydaje stosowną informację rodzicom w terminie do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
- Prowadzi dokumentację zajęć zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel ma prawo do wyboru programu wychowania przedszkolnego, który przedstawia Dyrektorowi.
- Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.
- Nauczyciel jest zobowiązany systematycznie podnosić swoją wiedzę i umiejętności poprzez:
- udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego;
- samokształcenie;
- pomoc merytoryczną ze strony Dyrektora, nauczyciela metodyka i innych specjalistów;
- wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami;
- aktywny udział w naradach szkoleniowych rady pedagogicznej.
§ 27
- Pracownicy i niebędący nauczycielami zatrudnieni w Przedszkolu to:
- księgowa;
- pomoc nauczyciela;
- kucharz;
- pomoc kuchenna;
- woźna;
- konserwator – kierowca;
- intendentka
- W Przedszkolu mogą być tworzone inne stanowiska pracy, niewymienione w ust. 1, jeżeli zaistnieje potrzeba wynikająca ze zmian organizacyjnych lub poszerzenia samodzielności
placówki przez organ prowadzący Przedszkole. - Pracownicy zobowiązani są do współdziałania z nauczycielami i wspomagania ich w realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych dla dobra dziecka.
- Szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy ustala Dyrektor Przedszkola, kierując się organizacją i potrzebami placówki.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do:
- dbałości o mienie Przedszkola;
- współpracy z innymi pracownikami, dbania o dobrą atmosferę pracy;
- przestrzegania przepisów bhp i dyscypliny pracy;
- powiadamiania Dyrektora o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach związanych z działalnością Przedszkola;
- przechowywania przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu w miejscu niedostępnym dla dzieci.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki rodziców
§ 28
- Rodzice mają w szczególności prawo do:
- znajomości zamierzeń pracy wychowawczo-dydaktycznej;
- rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie;
- pomocy ze strony Przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną;
- zgłaszania wniosków dotyczących doskonalenia procesu edukacyjnego;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Przedszkola;
- wnioskowania do Dyrektora o zorganizowanie na terenie Przedszkola zajęć dodatkowych;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnie z potrzebami dziecka i rodziców;
- udziału w organizowanych przez Przedszkole zajęciach otwartych, uroczystościach, zgodnie z obowiązującym harmonogramem i kalendarzem imprez;
- wyrażania opinii na temat sposobu organizacji i prowadzenia żywienia oraz ramowego rozkładu dnia.
- Na rodzicach dzieci uczęszczających do Przedszkola spoczywa obowiązek:
- udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
- zapewnienia dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczania na zajęcia;
- uczestniczenia w zebraniach ogólnych i oddziałowych;
- regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
- terminowego regulowania należności za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej bezpłatnego czasu zgodnie z wysokością opłaty ustaloną uchwałą Rady Miasta Lublina;
- usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach edukacyjnych (tylko dzieci realizujących obowiązkowe przygotowanie przedszkolne) w terminie do 7 dni, ustnie, telefonicznie, pisemnie lub zaświadczeniem lekarskim.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
- zebrania ogólne rodziców i nauczycieli rozpoczynające rok szkolny organizowane przez Dyrektora Przedszkola;
- zebrania oddziałowe organizowane przez nauczycieli, nie rzadziej niż raz na 5 miesięcy;
- zajęcia otwarte organizowane wg harmonogramu;
- wycieczki, uroczystości przedszkolne organizowane wg harmonogramu;
- konsultacje indywidualne;
- informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń;
- codzienne kontakty z rodzicami wynikające z bieżących potrzeb.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki dziecka
§ 29
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do Przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku, w którym kończy 9 lat.
- Dzieci 6-letnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dziecko ma prawo do:
- podmiotowego i życzliwego traktowania;
- akceptacji takim, jakie jest;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
- kontaktów z dziećmi i dorosłymi;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zdrowego, urozmaiconego jedzenia;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej.
- W Przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka” ustalony z dziećmi, w porozumieniu z rodzicami.
- Nauczyciele oraz opiekunowie dążą do tego aby dziecko:
- przestrzegało wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie;
- szanowało godność swoją i innych;
- dbało o bezpieczeństwo swoje i innych;
- troszczyło się o wspólne dobro, wygląd i estetykę sali;
- uczestniczyło w zajęciach i pracowało nad własnym rozwojem;
- rozwijało sferę życia religijnego w duchu katolickim;
- uczestniczyło w miarę możliwości we wszystkich wydarzeniach związanych z rozwojem życia religijnego.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§ 30
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy. Środki na działalność przedszkola pochodzą z Budżetu Miasta Lublina i wpłat rodziców, przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawa. Dotacja, przekazywana na konto przedszkola, podlega rozliczeniu z Organem dotującym.
- Prowadzenie przedszkola jest działalnością oświatowo – wychowawczą w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe; nie jest działalnością gospodarcza organu prowadzącego.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Lublin, dnia 20 kwietnia 2023 r.